Tauragės rajono savivaldybės

Naujienos

Tauragės STEAM centro vadovė: didžiausia sėkmė – kai mokinys pasako, kad išsipildė jo svajonė

Atsinaujinanti energetika yra viena aktualiausių pastarojo meto temų viešojoje erdvėje. Tikėtina, kad ateities kartos gyvens pasaulyje, kur elektrą gamins vien tik saulė ir vėjas, tačiau žinias apie tai, kodėl alternatyvi energetika yra svarbi, kas yra žalioji energija ir tvarumas, svarbu diegti nuo mažų dienų.

Apie tai, kuo šiame procese gali būti naudingi STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymo principai, kalbamės su Tauragės STEAM atviros prieigos centro, kurio įkūrimas buvo finansuotas Europos Sąjungos lėšomis, vadove Rita Katauskiene.

– Jūsų vadovaujamame centre veikia 3 laboratorijos. Papasakokite apie jas.

– Turime gamtamokslinę, mechatronikos bei tvaraus vystymosi, žaliosios ir alternatyviosios energetikos laboratorijas.

Mechatronikos laboratorijoje mokiniai mokosi robotų konstravimo ir programavimo pagrindų, taiko informacines technologijas kūrybiniuose procesuose, susipažįsta su mikrovaldikliais, robotukais, robotinės rankos valdymu ir programavimu, vienaplokščiu kompiuteriu Raspberry Pi, išbando saulės energija varomus robotus, juos modeliuoja ir konstruoja.

Gamtamokslinėje laboratorijoje – analizuoja gamtoje ir gyvuose organizmuose vykstančius biologinius, cheminius procesus, kuria prototipus, juos išbando. Tvaraus vystymosi, žaliosios ir alternatyviosios energetikos laboratorijoje jie susipažįsta su tvaraus vystymosi koncepcija, ateities energijos technologijomis, mokosi fizikos, inžinerijos dėsnių, atlieka tiriamuosius praktinius darbus.

Centre siūlome ne tik veiklas klasėms laboratorijose, bet ir teikiame mokiniams individualias konsultacijas, vedame edukacinius ir pažintinius užsiėmimus, organizuojame STEAM ugdymą populiarinančius renginius.

Šiais mokslo metais startavo ir 3 neformaliojo vaikų švietimo programos 5-10 klasių mokiniams: ,,Gamtamokslinės laboratorijos paslaptys“, „STEAM formulė arba Jaunasis tyrėjas“ ir ,,Smalsioji robotikos inžinerija: interaktyvūs pojūčiai“.

– Tvaraus vystymosi, žaliosios ir alternatyviosios energetikos laboratorija yra unikali, tokios nėra jokiame kitame STEAM centre Lietuvoje. Kuo ji ypatinga?

– Šiandien daug kalbama apie atsinaujinančią energetiką, jos svarbą ir naudą planetai bei žmonėms. Moksleiviams tai taip pat nėra svetima tema – jie mato informaciją viešojoje erdvėje, kai kurių namuose elektrą gamina saulės elektrinės, kai kurių gyvenamojoje aplinkoje sukasi vėjo jėgainės.

Mūsų laboratorijoje jie gali pamatyti, kaip visas žaliosios energijos gamybos procesas atrodo praktiškai, gali patys tapti tokių įrenginių kūrėjais, procesų valdytojais. Tai labai svarbu ugdant didesnį suvokimą apie tvarią ateities energetiką.

Laboratorijoje edukacinius užsiėmimus siūlome moksleiviams nuo 5-tos klasės. Penktokams ir šeštokams pritaikytos veiklos „Įdarbink saulės energiją – saulės mechanika“ arba „Įdarbink vandens ratą (hidro turbiną)“, 7-9 klasių moksleiviams – „Įdarbink vėjo jėgainę“.

Pastebėjome, kad didžiausio susidomėjimo sulaukia tiriamieji darbai, kurių metu moksleiviai aiškinasi apie vėjo energijos savybes ir parametrus. Jie atlieka vėjo greičio priklausomybės nuo laiko matavimus, nustato kliūties įtaką vėjo greičiui ir galiai, vėjo galios koncentratoriaus efektyvumą.

– Kas yra pagrindiniai centro lankytojai – tauragiškiai, ar sulaukiate jų ir iš tolimesnių rajonų?

– Centras yra atviras visiems, nesvarbu, ar tai kaimo, ar šalies sostinės mokykla. Lankytojai atvyksta ne tik iš Tauragės regiono, kuris apima Tauragės, Pagėgių, Šilalės ir Jurbarko kraštą. Centre lankėsi mokiniai, mokytojai ir mokyklų vadovai iš Raseinių, Gargždų, Šilutės, Kaišiadorių, Radviliškio, Panevėžio, Klaipėdos rajono.

Sulaukėme svečių ir iš kitų valstybių, nes bendradarbiavome su regiono mokyklomis, kurios įgyvendina ERASMUS+ projektus. Su centro veiklomis susipažino mokinių ir mokytojų komandos iš Rumunijos, Vokietijos, Italijos, Turkijos, Ukrainos, Sakartvelo.

Džiugu, kad susidomėjimas Tauragės STEAM centru yra didžiulis. Nuo centro veiklos pradžios jame apsilankė beveik 5 tūkst. lankytojų – apie 700 mokytojų ir 4,3 tūkst. mokinių.

– Turbūt tenka išgirsti nemažai atsiliepimų iš moksleivių po jų darbo laboratorijose?

– Apsilankiusių mokinių prašome įvardyti, kas jiems buvo įdomiausia. Dažnai jie mini darbą su įvairiais prietaisais, galimybę atlikti bandymus, darbą su kompiuteriu ir komandinę veiklą. Mokiniams patinka ir pats buvimas tikroje laboratorijoje, net kruopštus darbas, kurio reikalauja tyrimai ir eksperimentai.

Pastebėjome, kad tarp mokinių populiariausi yra edukaciniai užsiėmimai, susiję su spalvomis – cheminė mozaika, spalvų virsmai, taip pat eksperimentai su tirpalais, cheminiai tyrimai, cheminių medžiagų reakcijų stebėjimas. Taip pat tiriamieji darbai, įtvirtinantys darbo su laboratoriniais prietaisais įgūdžius, tokie kaip fotosintezė ar dirbtinis inkstas. Dėmesio netrūksta technologijų veikloms – mikrovaldiklių ir jutiklių programavimui, darbui su LEGO SPIKE konstruktoriumi.

– Kokias apsilankymo STEAM centre ir apskritai šio ugdymo naudas mokiniams galėtumėte įvardyti?

– Mokiniai įgyja teorinių ir praktinių žinių bei įgūdžių, gali pasitikrinti, ar siūlomos veiklos jiems patrauklios, įdomios, ar norėtų sieti savo ateitį su STEAM ugdymo srities dalykais.

Mokiniai, atlikdami praktinius darbus, ieško, bando, klysta, tyrinėja, sprendžia realaus pasaulio problemas. Įgytas žinias bei įgūdžius gali pritaikyti realiame gyvenime. Kyla noras dirbti toliau, gilintis į nagrinėjamas temas.

Individualus darbas arba darbas mažose grupėse skatina prisiimti atsakomybę už savo rezultatus. Darbas grupėse – draugiškumą, bendradarbiavimą, bendro sprendimo paiešką, gebėjimą dalintis atsakomybėmis. Nuostabu stebėti mokinių emocijas siekiant rezultato ir jį gavus: nuo „ups“ iki „WOW, „geras!“, „super“, plojimai rankomis, šypsenos, nuostaba, džiaugsmas. Net padykę ir abejingi mokiniai susidomi bei įsitraukia į veiklą.

Maloniai prisimename tas akimirkas, kai mokytojai stebisi savo mokiniais, lyg išvydę juos kitoje šviesoje – tarsi niekuo neišsiskiriantys mokykloje, STEAM centre jie bando lyderiauti, tampa aktyvūs užsiėmimų dalyviai, siūlosi padėti kitiems ir panašiai. Didžiausia sėkmės istorija, kai iš užsiėmimo išeinantis mokinys priėjęs pasako: „Aš čia tikrai sugrįšiu dar ne vieną kartą“ arba „Mano svajonė realiai išsipildė“.

– O gal kažko pasimoko ir čia atvykę mokytojai?

– Mokytojai ne tik susipažįsta su STEAM ugdymo metodais, įgyja papildomų kompetencijų, praktinių įgūdžių, bet ir geriau pažįsta savo mokinius, patiria nemažai teigiamų emocijų. Daug teigiamų reakcijų dėl to, kad centre jaunoji karta turi puikias galimybes ugdyti savybes, reikalingas ateities profesijoms, sulaukiame ne tik iš mokytojų, bet ir mokinių tėvų, artimųjų, verslo, įvairių įstaigų ir visuomenės atstovų.

Pastebėjome, jog nemaža dalis mokinių, ateidami į centrą, atsineša baimę suklysti, padaryti ką nors ne taip. Panaši reakcija ir kai kurių mokytojų: o jei ko nors nežinos, juk jie mokytojai? Iš pradžių labai sudėtingi atrodo ir tiriamųjų darbų aprašai. Tačiau baigus darbą, emocijos keičiasi: visada gali kreiptis pagalbos, jei nepavyksta, galima pakartoti, atsiranda pasitikėjimas savimi.

„Mums reikia daugiau“ – VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros (CPVA) inicijuota komunikacijos kampanija, kuria siekiama skatinti mokyklose populiarinti STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) mokslų kryptis, bendradarbiauti su STEAM centrais bei tarpusavyje. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.

Pasidalinkite
Scroll to Top